Kropka nad i czyli wydanie lokalu po jego sprzedaży

16.11.2017 | Rynek nieruchomości

Kropka nad i czyli wydanie lokalu po jego sprzedaży

Wielu klientom wydaje się, że najważniejszym momentem procesu transakcji jest podpisanie umowy sprzedaży. Jest jednak jeszcze jeden równie ważny moment… jest nim zdanie lokalu przez Sprzedającego i przejęcie go przez Kupującego. Wydaje się proste i oczywiste? Wcale takie nie jest.

Wydanie lokalu to chwila, kiedy grubą linią oddziela się moment ponoszenia odpowiedzialności za lokal i zużycie mediów między Sprzedającym a Kupującym. Od dokładności wykonania tzw. protokołu zdawczo odbiorczego zależy czy w przyszłości nikt nie będzie miał wątpliwości w sprawie wzajemnych rozliczeń. Protokół zdawczo odbiorczy jest istotny przede wszystkim w momencie podpisywania przez nowego właściciela umów z dostawcami mediów, ale może być również podstawą do ewentualnych roszczeń wobec sprzedającego w przypadku wykrycia w nim wad czy usterek. Protokół potwierdza, że zgodnie z uprzednio zawarta umową sprzedaży i z terminem w niej określonym strony wydałysobie lokal.Kupujący powinien potwierdzić przede wszystkim, że otrzymał klucze do lokalu, ale również do piwnicy, skrzynki na listy, pilot do garażu etc. Swoją droga polecam wszystkim Kupującym pilną wymianę przynajmniej jednej wkładki zamka – świadomość, że nikt postronny nie może już mieć dostępu do naszego nowego M pozwala na spokojny sen.

Dostawcy mediów tacy jak Innogy (kiedyś RWE Stoen), PGNiG, Energa i inni duzi gracze, żądają dokonywania zdania instalacji wraz z licznikiem na swoich wzorach protokołów, dostępnych na stronach internetowych. Nie ma jednak ustandaryzowanego wzoru ogólnego protokołu zdawczo odbiorczego. Powinien być to jednak dokument, który zawiera kilka najistotniejszych informacji m. in.:

  1. Data i miejsce sporządzenia,
  2. strony protokołu, najczęściej Kupujący i Sprzedający,
  3. oznaczenie nieruchomości/lokalu, którego dotyczy protokół,
  4. opis lokalu, w szczególności precyzyjny, jeśli odbiega od stanu, w jakim Kupujący widział go po raz ostatni,
  5. stany liczników wody, prądu, gazu, ogrzewania,
  6. ilość przekazanych kluczy,
  7. kody do domofonu, alarmu,
  8. lista ewentualnie przekazanych dokumentów np. gwarancji, instrukcji, pozwoleń, dokumentacji technicznej.

Prawidłowo przygotowane protokoły zdawczo odbiorcze pozwolą Kupującemu w łatwy sposób, podpisać umowy z dostawcami mediów jak również rozliczyć się ze wspólnotą mieszkaniową czy spółdzielnią z sezonowych rozliczeń wody czy ogrzewania. Zachęcam do tego, by na równi z umową sprzedaży poważnie traktować moment przekazania lokalu…. To przecież wisienka na torcie, kiedy dostajemy klucze do świeżo nabytego mieszkania czy domu.

 

 

Anna Czuchan-Czaplińska
Manager obsługi prawnej transakcji
Nasi klienci doceniają jej doświadczenie i wiedzę. Swoją pracę wykonuje z pasją i optymizmem, cierpliwie mierzy się z najtrudniejszymi prawnymi zagadnieniami. W Lloyd Properties przeprowadziła już ponad 2000 transakcji, każdą z nich nadzoruje osobiście, dokładnie sprawdza wszystkie dokumenty i osobiście uczestniczy w negocjacjach oraz przy podpisywaniu umowy. Jej wiedza z zakresu prawa jest ogromnym wsparciem dla naszych klientów.